Skolernes refleksion

På styregruppemøderne har vi arbejdet med at finde de områder hvorpå vi kunne gøre en forskel i forhold til skolepratikken. Følgende punkter blev overgivet til instruktørerne til inspiration:

Virksomhederne

  • Der skal arbejdes med informationen ud til virksomhederne. Mange firmaer kender ikke til regler om tilskud, virksomhedsforlagt arbejde, osv. Andre virksomheder bliver i nogle tilfælde overrendt af konsulenter fra skolerne.
  • Imødegå konkurrenceforvridning: Udfærdige skabeloner til kontrakter til opgaver der tydeliggør at SKP-opgaver ikke kan stilles til ansvar for udført kvalitet, overholdelse af deadlines etc. SKP-eleverne er en del af skolernes ansigt udadtil. Hvordan sikrer vi os at de repræsenterer skolen ordentligt?
  • Etiske problemstillinger: Med hvilke begrundelser fravælger virksomhederne elever? (fx over/under 25, anden etnisk baggrund, piercinger, rygning, overvægtige, køn.
    • Virksomhederne udnytter i nogle tilfælde 13 ugers reglen maksimalt.

Eleverne

  • Flere elever mener at SKP er mindre virkelighedsnært end en rigtig praktikplads. Hvordan kan vi ændre det?
    • Tempo: Hvordan opnår vi at arbejdstempoet bliver højere/mere realistisk?
    • Disciplinering af vores elever så de ikke kommer for sent
    • Mere ansvar til de ældre SKP-elever. Kan de være med til at tjekke kvaliteten på nyere elevers arbejde? Eller at lave sidemandsoplæring?
    • SKP-elever laver instruktionsvideoer til andre elever. Kan være med til at skabe ejerskab for at gøre tingene rigtigt – fx at en opgave ikke er færdig før der er ryddet op og værktøjet er hængt på plads.
    • Arbejde i lokalområdet: at styrke virkelighedsfølelsen ved at påtage sig rigtige opgave for non-profit organisationer. Fx lave biler for Dansk Flygtningehjælp, lave/vedligeholde anlæg på kommunale institutioner, etc.
    • Udveksling: bytte elever med andre lande, fx danske bygge-SKP’ere deltager i opbygning af skole i Holland
    • Invitere praktikværterne ind i SKP-værkstederne som ”skuemestre” på proces og kvalitet?
  • Større boglighed (evnen til at læse udbudsmateriale og regler).
  • Eleverne skal kunne flere fagudtryk (for værktøj og materialer)

Instruktion

Skolerne

  • Praktikpladsmålene skal være synlige. Der arbejdes på at lave lokale delmål til Elevplan, så målene blive tydeliggjorte for eleverne.
  • Undersøge muligheden for at lave spotkurser, valgfrie specialefag (evt. AMU kurser), for at klæde eleverne bedre på til specielle kompetence mangler hos virksomhederne (fx kørekort, trailerkort)
  • Større fleksibilitet ift. skoleperioder, delpraktik på skolerne (fx havecentre der ikke kan bruge folk om vinteren)