Materialer

Her følger en tutorial på hvordan du lægger materialer på dine objekter. Start med at tegne et objekt:

Tryk herefter "M" på tastaturet. Herved burde nedenstående vindue dukke op:

Lav et standardmateriale ved at dobbeltklikke på "Standard" til venstre, og herefter "Diffuse" til højre.

Herefter kan du redigere dine grundfarver i materialet. Dobbeltklik igen på difuse (1), og redigerherefter farverne ved at trække i sliderne (2)

Du kan herefter tilføje genskin med Specular level og Glossines (3), eller gennemsigtighed (4)

Du kan også vælge at tilføje en billedfil til dit materiale. Åben en mappe med billedet du ønsker. Træk herefter billedet ind i din material editor. (Nedenfor: Tastatur.png)

Træk en forbindelse fra venstre mod højre som vist med pilen nedenfor:

Træk en forbindelse fra dit materiale til dit emne som vist med pilen nedenfor:

Hvis du intet kan se i din viewport, skal du huske at aktivere "Show shaded material in viewport", som vist nedenfor:

Det færdige objekt KAN se ud som nedenfor :-)

Dog vil man oftest være nødsaget til at lægge et UVM-map på. Se videoen nedenfor fra ca. 1 minut inde i videoen:

 

 

Du kan læse mere her om UVW-map