UVW-map

Hvis du fra tid til anden har undret dig over følgende fejlmeddelelse (figur 1) når du renderer, eller hvis dine mursten eller trægulv har virket for store i forhold til dine emner, ja, så kan det være du skal tilføje et UVW-map.

Figur 1


UVW-maps styrer hvordan materialet bliver "lyst" ind på emnet. Som det ses i figur 2 bliver billedet af blomsten lyst på terningen ind fra forskellige vinkler.

Figur 2

På figur 3 bliver fisken lyst ind på cylinderen fra "alle sider".

Figur 3

Når du skal tilføje en UVW-map skal du klikke på modify-fanebladet, og herefter på modifier-list som vist på figur 4.

 

Figur 4

Næsten i bunden af modifier-listen finder du UVW-map. Klik på den, og følgende vindue dukker op (figur 5)

Figur 5

De vigtigste valgmuligheder er illustreret forneden i figur 6, men eksperimenter gerne selv:

Figur 6

I felterne U tile og V tile angiver du størrelsen på materialet eller mønstret. Jo større tal, jo mindre mønster.

Hvis du yderligere vil finjustere materialet (fx rotere det), kan du blive nødt til at ændre på UVW-mappets Gizmo. Den finder du ved at klikke på det lille + tegn ud for UVW-mapping i modifierlisten, som vist i figur 7.

figur 7

Prøv at flytte, rotere eller skalere Gizmoen, og se hvad der sker...